Toisella luennolla käsittelimme PBL (Problem Based Learning)
systeemiä eli ongelmalähtöistä oppimista. PBL perustuu seitsemään vaiheeseen,
joissa pyritään ryhmätyöskentelyn avulla ratkaisemaan jokin ongelma tai virike.
Vaiheissa 1-5 tutustutaan aiheseen, määritellään käsitteet ja itse
ilmiö/ongelma, pidetään vapaa muotoinen aivoriihi sekä muotoillaan tavoitteet
ja ilmiötä/ongelmaa kuvaava selitysmalli. Kuudes vaihe on varsinaista
työskentelyä, jossa etsitään lähteitä ja tietoa. Viimeisessä vaiheessa saatu
tieto analysoidaan ja arvioidaan. Eli tavallaan PBL:ssä tehdään eräänlainen
tutkimus ryhmässä.
PBL systeemi tuli minulle kuitenkin aivan uutena asiana,
sillä en ollut aikaisemmin kuullutkaan tästä. Se ihmetyttää, koska näin
alustavasti PBL vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta ja käytännölliseltä
systeemiltä. Ilmeisesti sitä käytetäänkin nykyään paljon työyhteisöissä. Tämän
hyvänä puolena on myös se, että PBL voidaan tehdä myös internetin välityksellä,
esimerkiksi erilaisissa oppimisympäristöissä kuten wiki tai optima. Tulee
kuitenkin ottaa huomioon, että PBL:än toimimiseksi tarvitaan aktiivinen ryhmä, jossa
jokainen tuo kortensa kekoon. Olen todella innokas harjoittelemaan PBL
systeemin käyttöä, sillä olen varma, että siitä on tulevaisuudessa hyötyä.
PBL systeemiin tutustumisen jälkeen aloitimme samalla
luennolla jo sen harjoittelemisen. Meidät jaettiin 4-5 hengen ryhmiin ja meille
annettiin virikkeeksi Emilia Kukkalan kirjoittama artikkeli blogikirjoittamisesta.
Aluksi virike tuntui hyvin hämmentävältä, mutta keskusteltaessa yhdessä ryhmän
kanssa alkoi asiat selkeentyä. Otimme tavoitteeksemme pohtia hyviä ja huonoja
puolia blogin kirjoittamisesta anonyymisti ja omalla nimellä. Vaihe kuusi
meidän tulee suorittaa Oulun yliopiston wiki ympäristössä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti