tiistai 12. marraskuuta 2013

Tutustuminen ongelmalähtöiseen oppimiseen



Toisella luennolla käsittelimme PBL (Problem Based Learning) systeemiä eli ongelmalähtöistä oppimista. PBL perustuu seitsemään vaiheeseen, joissa pyritään ryhmätyöskentelyn avulla ratkaisemaan jokin ongelma tai virike. Vaiheissa 1-5 tutustutaan aiheseen, määritellään käsitteet ja itse ilmiö/ongelma, pidetään vapaa muotoinen aivoriihi sekä muotoillaan tavoitteet ja ilmiötä/ongelmaa kuvaava selitysmalli. Kuudes vaihe on varsinaista työskentelyä, jossa etsitään lähteitä ja tietoa. Viimeisessä vaiheessa saatu tieto analysoidaan ja arvioidaan. Eli tavallaan PBL:ssä tehdään eräänlainen tutkimus ryhmässä.

PBL systeemi tuli minulle kuitenkin aivan uutena asiana, sillä en ollut aikaisemmin kuullutkaan tästä. Se ihmetyttää, koska näin alustavasti PBL vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta ja käytännölliseltä systeemiltä. Ilmeisesti sitä käytetäänkin nykyään paljon työyhteisöissä. Tämän hyvänä puolena on myös se, että PBL voidaan tehdä myös internetin välityksellä, esimerkiksi erilaisissa oppimisympäristöissä kuten wiki tai optima. Tulee kuitenkin ottaa huomioon, että PBL:än toimimiseksi tarvitaan aktiivinen ryhmä, jossa jokainen tuo kortensa kekoon. Olen todella innokas harjoittelemaan PBL systeemin käyttöä, sillä olen varma, että siitä on tulevaisuudessa hyötyä.

PBL systeemiin tutustumisen jälkeen aloitimme samalla luennolla jo sen harjoittelemisen. Meidät jaettiin 4-5 hengen ryhmiin ja meille annettiin virikkeeksi Emilia Kukkalan kirjoittama artikkeli blogikirjoittamisesta. Aluksi virike tuntui hyvin hämmentävältä, mutta keskusteltaessa yhdessä ryhmän kanssa alkoi asiat selkeentyä. Otimme tavoitteeksemme pohtia hyviä ja huonoja puolia blogin kirjoittamisesta anonyymisti ja omalla nimellä. Vaihe kuusi meidän tulee suorittaa Oulun yliopiston wiki ympäristössä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti